Vragen & antwoorden nieuw kassa- en reserveringssysteem

 
Meest gestelde vragen (en antwoorden) over het nieuwe kassa- en reserveringssysteem van Optisport.

 

1. Hoe kan ik eenmalig een activiteit (reserveren en) betalen als ik geen lid ben/geen account heb?
Ga naar www.optisport.nl en kies jouw locatie. Ga vervolgens naar de activiteit waarvoor jij tickets wil kopen.

Ga naar www.optisport.nl en kies jouw locatie. Scroll naar beneden naar 'Activiteiten’. Scroll weer naar beneden tot je bij ‘Bekijk onze prijzen’ bent. Daar kun je  kiezen voor ‘Los bezoek’ en ‘Koop online’.

Er opent nu een nieuw venster. Hier zie je een overzicht van de activiteiten waarvoor je online een los bezoek kunt kopen. Klik achter de juiste categorie op ‘Volgende’. Kies de gewenste activiteit, selecteer het aantal personen en klik op ‘Bestellen’.

Indien reserveren verplicht is opent er een nieuw venster met een kalender. Klik op een dag naar keuze. Kies vervolgens een tijdsblok en druk op ‘Bevestigen’.

Nu verschijnt je activiteit in je ‘Winkelwagen’ (rechts) en kun je gaan afrekenen. Daarvoor heb je dan 30 minuten de tijd. Als je niet binnen die 30 minuten afrekent, verdwijnt de bestelling weer uit je winkelmandje, zodat anderen ook de mogelijkheid krijgen om voor dat tijdsblok te reserveren.

Klik onderaan de pagina op ‘Naar uw gegevens’ en vul je gegevens in. Dit is nodig om de reservering te kunnen afronden. Vink dan het vakje aan dat je akkoord gaat met de Algemene Voorwaarden en klik op ‘Volgende’ om naar de betaling te gaan.

Je kunt er ook voor kiezen om hier een account aan te maken, zodat je de volgende keer sneller en gemakkelijker kunt reserveren en eerdere aankopen kunt terugvinden.

Klik vervolgens op ‘Direct afrekenen’ om de bestelling af te ronden. Of voeg nog een andere activiteit toe aan je bestelling indien gewenst. Nu kom je in het betaalgedeelte van PayNL. Klik op de iDEAL-betaal optie en betaal via de gekozen bank.

Betaal via de gekozen bank en je reservering is voltooid!

 

2. Hoe kan ik een bezoekenkaart / abonnement  aanschaffen als ik geen lid ben (geen account heb)?

Ga naar www.optisport.nl en kies jouw locatie. Scroll naar beneden naar 'Activiteiten’. Scroll weer naar beneden tot je bij ‘Bekijk onze prijzen’ bent. Daar kun je  kiezen voor ‘Bezoekenkaart’ of 'Abonnement' en ‘Koop online’.

Kies je abonnement en klik op ‘Volgende’. Vul vervolgens je gegevens in en klik onderaan op ‘Versturen en betalen’.

Wanneer jij je inschrijft voor een abonnement, kies je het gewenste product en vul je de gevraagde gegevens in. Als je kiest voor ‘betalingsafspraak op factuur’ kun je online en aan de balie (cash) betalen.

 

3. Hoe kan ik een les of activiteit reserveren via de app als ik al lid ben en een account heb?
Als je al in ons systeem bekend staat (met je e-mailadres of met een abonnement / bezoekenkaart) dan kun je rechtstreeks reserveren als je inlogt op www.mijnoptisport.nl (of www.mijnoptisport.be voor België).

Let op! Wanneer je een fitness-abonnement hebt en een reservering voor het zwembad wil maken, dien je te wisselen van ‘Locatie’ (van OHC naar Zwembad). Kies na het inloggen voor ‘Zwembad’ (i.p.v. OHC). Dat kan rechtsboven via ‘Mijn Optisport’ onder ‘Locatie’. Vervolgens kun je daar je reservering / bestelling plaatsen.

Groepslessen kun je reserveren onder ‘Lesrooster’. Voor het reserveren van Recreatief zwemmen of Banenzwemmen, kun je terecht onder ‘Activiteitenrooster’.

 

4. Hoe maak ik een account aan bij Optisport als ik al een abonnement of bezoekenkaart heb?

Als je al in ons systeem bekend staat (met je e-mailadres of met een abonnement / bezoekenkaart) dan kun je rechtstreeks reserveren als je inlogt op www.mijnoptisport.nl (of www.mijnoptisport.be voor België).

Als je nog nooit hebt ingelogd, klik je op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’. Je ontvangt dan per e-mail een uitnodiging om je wachtwoord aan te maken. Soms komen onze e-mails helaas in de Spam/Junk mailbox terecht. Als je na 5 minuten nog niets hebt ontvangen, raden wij je aan om in je Spam/Junk mailbox te kijken. Volg de instructies en vul tweemaal je wachtwoord in (let op: minstens 8 tekens lang). Je kunt nu direct inloggen.  

Geeft het systeem aan dat jouw e-mailadres onbekend is terwijl je wel een bezoekenkaart hebt? Stuur dan een mail naar desbetreffende locatie met je voornaam, achternaam, geboortedatum en e-mailadres. Wij maken dan een account voor je aan. Je ontvangt dan per e-mail een uitnodiging om je wachtwoord aan te maken, (let op: minstens 8 tekens lang).

 

5. Waarom is het nodig om mijn e-mailadres op te geven? 

De accounts bestaan op basis van unieke e-mailadressen, vandaar dat we deze altijd nodig hebben om een account te kunnen aanmaken. Je kunt bestellingen ook via e-mail ontvangen. Uiteraard zullen we geen misbruik maken van de verstrekte gegevens. Zie ook ons privacy statement.

Heb je geen e-mailadres dan kun je dit eenvoudig (en gratis) aanmaken via bijvoorbeeld: accounts.google.com/signup

 

6. Waarom moet ik een account aanmaken bij Optisport?
Je hebt een Optisport account nodig om activiteiten (zwemmen) en lessen te reserveren, maar ook om je abonnement te verlengen, je reserveringen te bekijken en de voortgang van je kind te volgen gedurende de Zed & Sop zwemlessen. 

 

7. Wat als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
Ga naar www.mijnoptisport.nl (of www.mijnoptisport.be voor België) en klik op ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te maken. Je ontvangt dan per e-mail een uitnodiging om je wachtwoord aan te maken. Soms komen onze e-mails helaas in de Spam/Junk mailbox terecht. Als je na 5 minuten nog niets hebt ontvangen, raden wij je aan om in je Spam/Junk mailbox te kijken. Volg de instructies en vul tweemaal je wachtwoord in  (let op:  minstens 8 tekens lang). Je kunt nu direct inloggen.  

 

8. Het lukt mij niet om een (nieuw) account aan te maken, wat nu?
Stuur dan een mail naar desbetreffende locatie met je voornaam, achternaam, geboortedatum en e-mailadres. Wij maken dan een account voor je aan. Je ontvangt dan per e-mail een uitnodiging om je wachtwoord aan te maken. (let op:  minstens 8 tekens lang). Je kunt daarna direct inloggen.

 

9. Waarom wordt er gevraagd om een IBAN-nummer in te vullen?
Dit is niet verplicht, behalve als het gaat om het afsluiten van bijvoorbeeld een fitness abonnement voor langere termijn. Dan is dat nummer nodig i.v.m. de automatische incasso. Je kunt dit onderdeel overslaan als je een los bezoek koopt. Bij de kassa (online) reken je eenvoudig met IDEAL af.

 

10. Kan ik ook met een creditcard betalen of met cash?
We streven ernaar zo min mogelijk gebruik te maken van contant geld. Echter kun je aan de kassa van het zwembad met cash betalen. Helaas accepteren we (nog) geen creditcards. Zowel online als aan de kassa kun je hier niet mee betalen.

 

11. Ik heb een fitnessaccount bij jullie, maar ik wil nu een keer banenzwemmen. Hoe reserveer ik voor deze activiteit?
Als je een fitnessaccount hebt (Optisport Health Club), zal je bij het inloggen in www.mijnoptisport.nl  standaard binnenkomen in de ‘Optisport Health Club’ omgeving. Hier kun je geen zwembezoeken reserveren.

Kies na het inloggen voor ‘Zwembad’ (i.p.v. OHC). Dat kan rechtsboven via ‘Mijn Optisport’ onder ‘Locatie’. Vervolgens kun je daar je reservering/bestelling plaatsen.

Groepslessen kun je reserveren onder ‘Lesrooster’. Voor het reserveren van Recreatief zwemmen of Banenzwemmen, kun je terecht onder ‘Activiteitenrooster’.

 

12. Hoe lang van tevoren kan ik reserveren en tot wanneer?
Reserveren kan minimaal vanaf 7 dagen voor de activiteit tot het moment dat de activiteit start. Je kunt alle activiteiten (ook groepslessen) voor zwemmen en/of fitness annuleren tot 24 uur van tevoren. Bij te late annulering zijn wij genoodzaakt om de kosten van de activiteit in rekening te brengen.

 

13. Hoe werkt het als meerdere gezinsleden/huisgenoten lid zijn bij Optisport (een account hebben)?
Wanneer meerdere mensen in je gezin / huishouden lid zijn bij Optisport, maken we voor iedereen een apart account aan. 
Dit is niet alleen wenselijk i.v.m. de privacy, maar ook handig omdat iedere persoon andere producten met andere looptijden heeft of kan bestellen. 

Heb je meerdere kinderen op zwemles? Gebruik dan een familieaccount, deze kunnen wij voor je aanmaken bij de receptie.

 

Update 18/11/2021